افزایش ویتامین A در سرما، چربی سوزی را افزایش می دهد

21اکتبر 2020 - مطالعه ی اخیر یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر Florian Kiefer، از بخش غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی Vienna نشان می دهد که دمای پایین محیط باعث افزایش سطح ویتامین A در انسان و موش می شود. افزایش سطح ویتامین A، کمک می کند تا بافت چربی سفید یا همان چربی"بد" به بافت چربی قهوه ای یا چربی "خوب" تبدیل شود که باعث تحریک چربی سوزی و تولید گرما می شود. این "تبدیل چربی" معمولاً با افزایش مصرف انرژی همراه است و بنابراین به عنوان یک روش امیدوار کننده برای توسعه ی داروهای جدید چاقی در نظر گرفته می شود. این مطالعه اکنون در مجله یMolecular Metabolism  منتشر شده است.

در انسان و پستانداران می توان حداقل دو نوع ذخیره ی چربی را تشخیص داد: بافت چربی سفید و قهوه ای. در طی چاقی، کالری اضافی عمدتا در چربی سفید ذخیره می شود. در مقابل، چربی قهوه ای انرژی را می سوزاند و در نتیجه گرما تولید می کند. بیش از 90٪ از ذخایر چربی بدن در انسان از نوع چربی سفید هستند که به طور معمول در شکم، پایین و بالای ران قرار دارند. تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای می تواند یک گزینه ی درمانی جدید برای مبارزه با افزایش وزن و چاقی باشد.

حال محققان در دانشگاه علوم پزشکی وین، نشان دادند که اکنون استفاده ی متوسط ​​از سرما باعث افزایش سطح ویتامینA و حامل آن در خون، یعنی "پروتئین اتصالی رتینول" در انسان و موش می شود. بیشتر ذخایر ویتامینA در کبد قرار دارند و به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض سرما باعث توزیع مجدد ویتامینA به سمت بافت چربی می شود. افزایش ویتامین Aناشی از سرما منجر به تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای ("قهوه ای" شدن) شده و موجب می شود که با سرعت بالاتری چربی سوزی انجام شود.

هنگامی که محققان با دستکاری ژنتیکی، ترانسپورتر ویتامین A یا همان "پروتئین اتصالی رتینول" را در موش مسدود کردند، هم افزایش ویتامین A بواسطه ی سرما و هم "قهوه ای شدن" چربی سفید کم تر گردید: در نتیجه، اکسیداسیون چربی و تولید گرما دچار اختلال شد به طوری که موش ها دیگر قادر به محافظت از خود در برابر سرما نبودند. در مقابل، افزودن ویتامین A به سلولهای چربی سفید انسان منجر به بیان خصوصیات سلولهای چربی قهوه ای، با افزایش فعالیت متابولیکی و مصرف انرژی گردید.

دکتر Kiefer، گفت: نتایج ما نشان می دهد که ویتامینA نقش مهمی در عملکرد بافت چربی دارد و بر متابولیسم انرژی جهانی تأثیر می گذارد. با این حال، این استدلالی برای مصرف مقادیر زیادی مکمل ویتامینA به صورت تجویز نشده، نیست، زیرا انتقال ویتامین A به سلولهای مناسب در زمان مناسب بسیار مهم است. ما مکانیسم جدیدی را کشف کرده ایم که به وسیله آن ویتامین A در شرایط سرما باعث تنظیم احتراق چربی و تولید گرما می شود. این می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم مداخلات درمانی جدیدی را که از این مکانیزم خاص بهره می برند، توسعه دهیم.

منبع:

Fenzl, A., et al. (2020) Intact vitamin A transport is critical for cold-mediated adipose tissue browning and thermogenesis. Molecular Metabolism. doi.org/10.1016/j.molmet.2020.101088.

https://www.news-medical.net/news/20201021/Cold-induced-increase-in-vitamin-A-boosts-fat-burning.aspx